Vi sejler til Svalbard

-Over Barentshavet til Svalbard-

"Jeg var fuldkommen blown away af den smukke natur, det var det smukkeste jeg nogensinde har set, og at få lov til at opleve at solen ikke gik ned, men at den kun lige ramte horisonten. Og jeg blev også overrasket over hvor koldt det kan blive når det blæser"
Christel Pixi;
Dessertkokk, TV-profil, DJ, mor og eventyrer

Her er Christel Pixis reisebrev fra turen hennes med oss over Barentshavet i begynnelsen av mai 2019.

God lesing & Ship O`Hoi :)

Smukt, vildt og betagende
Av Christel Pixi

Jeg var netop kommet hjem fra en fantastisk sejltur hvor vi krydsede Atlanterhavet, fra Gran Canaria til Antigua, og så snart jeg kom hjem, gik jeg i gang med at kigge på, hvad mit næste eventyr skulle være, og da det tiltaler mig at sejle open Ocean, og at Barentshavet skulle være tuff og ufattelig smukt, der tænkte jeg dén tur skal jeg på.

Dessertkok, DJ, mor og eventyrer

Jeg kiggede alle turene igennem hos SeilNorge, og jeg ville gerne på en længere tur, som ikke kun var kyst sejlads. Derfor valgte jeg krydsning af Barentshavet, det lød helt fantastisk og som en udfordring, og som noget helt andet end at være ude på Atlanterhavet. På Atlanterhavet, er der varmt og eksotisk, og når man er i Passatvindene så går det meget sin gang. Krydsning af Barents havet var noget helt andet, havet er mere blåt, farverne er noget helt andet, nærmest mere rene hvis man kan sige det og klimaet er meget mere ekstremt, vi oplevede isvinde ned til -25, som gjorde at mændene ombord fik is i skægget, man fandt hurtigt ud af, hvor vigtigt det var at have aller sine lag på når man skulle ud og fjerne is fra tovværk, ruderne og sejlene, men når man så bølgerne hamre ind i båden for så at fryse til is inden de landede på dæk, jeg vidste ikke at jeg ville blive så vild med det iskolde Nord, men jeg var bjergtaget. Et øjeblik jeg aldrig glemmer, da vi kan se Spitsbergen første gang, og da jeg ser en gletsjer i virkeligheden, helt lyseblå og knirkende, det vil jeg aldrig glemme. Ingen naturoplevelser jeg har haft, kan nå dette. Dér blev jeg forelsket i Norden.

Til min sønn fortæller jeg ham, at jeg har sejlet til Nordpolen

Og han spørger om jeg fandt julemanden. Han siger også når han har set billeder, at når han bliver stor, vil han også sejle til Nord polen. Det betyder, mission accomplished. Hvis jeg kan inspirere min søn til at sejle og være et forbillede for ham, til at gøre hvad han drømmer om. Så har jeg nået målet. Livet er et eventyr og man bestemmer helt selv hvad det skal indeholde.

Så mange af dem, ville aldrig selv gøre det

Min familie syntes jeg var skør, hvorfor jeg skulle tage på denne tur, når jeg lige havde været over Atlanten, og mine venner sagde det samme, men de ved også at det ville være et magisk eventyr, som jeg aldrig ville glemme. Så mange af dem, ville aldrig selv gøre det, men de kunne sagtens forstå hvorfor jeg gerne ville det.

Der er en grund til at de lokale kalder det 'The Devil's dance Floor'

Jeg vidste ikke hvad jeg skulle forvente, da jeg aldrig har sejlet med styrhus før, eller sejlet under disse vejr forhold. Så jeg gik ind i det med et åbent sind. Det var tuff, da Barentshavet er meget utilregneligt, der er en grund til at de lokale kalder det 'The Devil's dance Floor'. Men det var samtidigt det smukkeste jeg nogensinde har set. Og Valiente hun er den bedste til dette vejr og denne tur. Og jeg sejlede turen med en håndfuld dejlige mennesker, som man kunne lære en masse af.
Vi havde bølger og en del vind, så jeg havde noget søsyge jeg skulle igennem, det syntes jeg var det mest vanskelige, men det var hurtigt overstået, også var jeg klar igen. Jeg skulle også vænne mig til at solen ikke gik ned, noget af det jeg elskede allermest fra min krydsning af Atlanterhavet var nat sejlads, så jeg kunne se den smukkeste stjernehimmel nogensinde, dét havde jeg set meget frem til på denne tur også, men delen var bare at stjernerne aldrig lyste, for solen gik ikke ned. Det havde jeg aldrig oplevet før, da jeg aldrig har været så højt oppe Nord, men det i sig selv var også fuldkommen magisk. Det var bare lyst/solopgang/solnedgang hele tiden. Det gjorde så til gengæld ens nattevagter meget nemmere. At stå midt om natten i styrhuset, og sejle op og ned med bølgerne, og der er orange og lilla udenfor mens man hører Bon Iver, det husker jeg som var det i går.

Jeg har aldrig set natur på denne måde

Jeg tænker at en af turens højdepunkter var da vi kunne se Spitsbergen, og vi hoppede i vandet lige foran den gletsjer vi skulle gå på efterfølgende, og da man kunne se de sneklædte bjerge i horisonten, det var absolut magisk, og når jeg vinterbader nu, minder jeg altid mig selv om, at jeg hoppede i havet heroppe, så er Københavns havn piece of cake.

Det var også fantastisk at vejrforholdene gjorde, at vi kunne gå i land på Bjørnøya, vores kaptajn fortalte at han havde sejlet denne tur 5 gang før og det havde aldrig været muligt at gå i land. Vi sejlede så tæt på land vi kunne, sejlede i Dingy ind til land, vi vandrede og samlede skrald, som driver i land fra folk som sviner med plastik. Bjørnøya var ligesom at være med i en film, der var så smukt og stille. Jeg har aldrig set natur på denne måde.

Jeg er slet ikke er færdig med at sejle i Norge

Jeg lærte, at jeg gerne vil sejle meget mere, og at jeg er utrolig glad for Norge. Jeg fandt ud af, at jeg slet ikke er færdig med at sejle i Norge, og der er uendelig mange eventyr at finde. Jeg lærte også at når man sejler i disse vejrforhold er det godt, at være godt klædt på

Overvejer du at deltage i den samme tur? JUST DO IT!

Ikke tænke så meget, du skal bare gøre det. Det er en oplevelse for livet, et eventyr man aldrig glemmer. Og der er noget meget real, ved at sejle ind til et land fra kysten. Det har man gjort i tusinde år, og det er magisk.

Mit næste eventyr

Jeg drømmer om at mit næste eventyr skal være at gå The Northern Patagonian Icecap. Jeg har aldrig lavet en masse research, det er en kæmpe drøm, men inden da, skal jeg også sejle en masse. Jeg vil gerne sejle noget mere i Norge og med Seilnorge, og næste tur bliver at sejle fra Svalbard ned langs Grønlands Østkyst og derfra til Island, en kæmpe drøm.

Vil du se mere, så gå ind på min instagram og klik i min SEILNORGE hightlight.

Tager du denne tur, så giv dig selv nogle dage på Svalbard, tag på snescooter tur eller endnu bedre, tage på en hundeslæde tur. Det har været en drøm i mange år, og det var endnu mere eventyrligt end jeg havde forestillet mig. Billederne taler lidt for sig selv.