Autocamper tur til Sverige

8 dage på tur i Sverige

Vi skulle egentlig have været til Norge og Sverige, og vi skulle egentlig have været afsted i 2 uger, men er det ikke bare sådan nu, at det man planlægger ikke altid bliver sådan. Og det har jeg det egentlig helt fint med, for så finder man bare på noget andet. Vi endte med 8 dage i Sverige i en Autocamper. Vi startede på Vestkysten, hvor vi kørte op til grænsen til Norge, derfra kørte vi mod Varnern, og kørte langs sydsiden af søen, og derfra over til Østkysten, også nedad og hjem til København. Undervejs stoppede vi forskellige steder, jeg har skrevet om alle stop, og billederne taler fuldstændig for sig selv. I Sverige har man allemandsret, som betyde edu kan holde ind hvor du vil og overnatte, dog stadig med måde, vi kørte midt i uge 29, så på vestsiden og øerne var der fuldstændig pakket alle steder. Så det var ikke så ligetil som vi havde regnet med. Mange parkerings pladser har begrænset pladser eller en begrænset parkering. Derfor downloadede vi appen Park4Night, den kan bruges i alle lande og er en slags Airbnb, hvor folk beskriver de steder de har overnattet, og om man skal betale for at overnatte.

Vi overnattede for det meste på rastepladser med smuk udsigt, 2 af nætterne var på rigtige campingpladser, for at fylde vand på bilen og tømme tank. Jeg er ikke den store fan af campingpladser, men når man kører med en 7årig, så var det et godt valg, da der var en masse andre børn og en hoppeborg.

Vi havde et ønske om, at alle steder vi overnattede skulle være med udsigt til vandet på den ene eller den anden måde, og det blev opfyldt hver eneste dag. Det bliver på ingen som helst måde sidste gang vi tager på ferie eller tur på denne facon. Det var lidt som at sejle, en ekstrem frihed, til bare at sove hvor man vil, og leve helt simpelt.

Vi pakkede autocamperen på Vesterbro og kørte mod første stop, som vi havde kigget lidt på hjemmefra, eller i hvert fald retningen, stoppet fandt vi først da vi var kommet lidt deropad. Det eneste vi ikke havde tænkt på var at have svenske kontanter med, da de fleste steder har en lille opkrævning og der er det en god ide at kunne betale kontant.

1. Stop

Onsala- 118 smarholsmvägen-

Smukkeste sted med solnedgang lige på vandet foran hvor du holder. Børnevenlig strand og badebro, og klipper, offentligt toilet tilgængeligt og lille cafe/antik. Der er ikke mange pladser, så kom tidligt, da der kun er plads til 6 biler. - det koster 150svkr per nat, hvis de kommer og indkræver, det er ikke sikkert.

2. Stop

Tjörn- 33 Olsnäsvägen

Klart vores favorit sted. Vi havde kørt meget rundt på denne Ø for at finde et sted, til sidst blev det via google maps satellit, at vi fandt denne perle, og vi ville ønske, set i bakspejlet at vi havde taget en nat mere her, det var nok en af de smukkeste steder vi har badet.

En lille u formet parkeringsplads, med en lille hemmelig strand gemt i skoven, og en badebro længere nede, fuldkommen fantastisk badevand. Der er primitive offentlige toiletter, og man må overnatte 1 nat free of charge.

3. Stop

Orust- Stocken Camping (camping plads)

Smukt beliggende campingplads, alt tilgengængeligt. Book muligvis på forhånd. Kayak udlejning og flot strand med krabbe fiskning fra klipperne. Meget campingplads agtig. Men god til et stop for at få bad og lign.

4.stop

Källby- 12 Blomberg Älgstien

Parkeringsplads i en skov, vi holdte så tæt på vandet som muligt, der står at man kun må parkere i 6 timer, men vi prøvede at blive og det gik, og vi mødte lokale der sagde, at man godt måtte blive en enkelt nat. Der er en lille gåtur ned til badesøen, meget børnevenlig og meget smukt, 1 offentligt toilet tilgængeligt. Og en helt og aldeles smuk solnedgang.

Kørsel mellem disse stop, er der et MUST STOP: Cafe på Klostret med de bedste kanelbullar, jeg nogensinde har smagt. Det fineste lille bageri, med dejligt brød og bagværk i et gammelt kloster midt på landet.

5.stop

Hällevik -Kinnekulle camping

Fantastisk børnevenlig campingplads, uden at være tacky, med børnevenlig strand, kayak, SUP, og cykelbåd udlejning, smukkeste solnedgange. En meget lille campingplads, i et smukt naturreservat, vi gik på vandretur da vi var ankommet, og gik til Stenbruddet i Kinnekulle, som var fuldkommen fantastisk smukt, her kan man også campere, dog er vi glade for vi ikke gjorde det, da der var meget varmt på vores tur kom vi også forbi Handens Hus hvor der var en antique butik. En smuk tur også nem at gå med en 7 årig.

Østkysten

6.stop:

Påskallavik, NÖTÖ 2

Camping i en skov ud til vandet, masser af pladser, børnevenlig strand på den ene side, god sø at fiske i på den anden side, lille issted i havnen, 15 min gåtur. Godt sted at overnatte for en enkelt nat, ellers er der ikke så meget at give sig til - 150svkr per overnatning, varme bade og toiletter tingængelige